Dan före dan, före dan, före dan, före dan, före dan, före dan

Då har man ägnat större delen av dagen åt att gå på stan och kollat efter julklappar. Snabbt som ögat konstaterar man att det inte är lönt att vara inne på åhlens i city där det går 7 människor per kvadratmeter. Så vart man än står så kommer man inte undan stanken av svettiga pensionärer och barns obligatoriska gråt och skrik. Men jag bestämde mig för att behålla tålamodet och för att i alla fall få med mig En julklapp hem, så jag tog ett djupt andetag som bestod av andras utandninsluft, och började promenera mot barnfilmerna.
Det var cirka 30 meter till filmerna så det tog ungefär 20 minuter för mig att komma fram dit, och varje gång jag rundat ett långsamt fetto så dök ett nytt ännu mer långsamt och godissnaskande fetto upp framför mig. Jag ursäktade mig och klämde mig emellan, och blev hindrad igen. Ursäktade mig, klämde mig emellan och blev hindrad igen.

Jag hamnade bakom en pensionär med käpp som egentligen borde varit hemma och genrepat inför döden, jag rundade honom och stod snart bakom en fet Haningemamma vars bäst-före datum var passerat sen länge. När jag gick förbi hennes feta röv så fick jag en ond blick och ett nytt problem, hennes barn. Sonen som antagligen heter Kevin eller River retade sin syster så att hon grät och skrek. Precis som barn enligt lagen måste göra i offentliga sammanhang. Jag höll för öronen lite diskret och lämnade även denna prövning bakom mig. Jag hade 3-sekunders rast innan en svettig gubbe i all trängsel hamnade brevid mig och firade detta genom att andas tungt och fuktigt rakt i mitt ansikte.
Jag kände hur mitt hjärta bankade fortare och fortare och jag kunde nästan höra det innanför vinterjackan. Min egen svett blandad med andras rann nerför min panna.  Taken tycktes börja glida ner mot mig och det kändes som att väggarna kröp närmre samtidigt som någon höjde volymen på butikens stereo.
Jag var fängslad i ett fängelse av flåsande tjockisar och jag torterades av westlifes absolute best ultimate christmas hits. Paniken hade nu tagit över hela min kropp och det började svartna för mina ögon och tillslut faller jag... jag faller ner i något svart hål och min hjälplösa nakna kropp piskas av isande vindar. Jag ser ingen botten, jag bara faller....

Sen vaknar jag hemma i min egen säng! Jag gråter och gråter där jag ligger iklädd mina ytterkläder brevid en plastpåse jag aldrig har sett förut. Jag öppnar plastpåsen och finner 2 stycken barnfilmer med tillhörande kvitto från åhléns.
Hade jag trots allt lyckats köpa filmerna innan jag svimmade? Eller är jag ett vittne till ett himmelskt mirakel? Det kan bara änglarna svara på, men jag vet i alla fall att jag har skaffat min första julklapp.

Kommentarer:
Postat av: B

Du var tapper där ute stefan! För att bespara dig lite lidande så behöver du inte köpa nåt t mig i julklapp. Denna generösa gest är min julklapp till dig. God Jul önskar Björn

2006-12-17 @ 19:19:12
Postat av: Josefine

Hej kära granne!
Grattis till inhandlandet av din första julklapp! Om du anser att stan är jobbigt under julen, ja då ska jag ge dig ett tips.
Åk aldrig ALDRIG i hela ditt liv till Ikea under julen (det är ju tillräckligt jobbigt i vanliga fall). Idag har jag rantat runt bland skrikande ungar, bråkande par, Billy-bokhyllor, tvingats höra fem olika versioner av Jingle Bells och köat i 20 min vid kassan. Efter det drog vi till Heron och fick köa i 30 min för en kebabtallrik.
Som tur är har jag redan köpt mina julklappar, så nu tänker jag nog inte gå in i nån affär förrens nästa år.
God Jul och en stor stor kram! :)

Postat av: Koziel

There is nothing in the world more helpless and irresponsible and depraved than a man in the depths of an Åhléns binge, and I knew he'll get into that rotten stuff pretty soon.

2006-12-18 @ 06:36:53
Postat av: cassel

min julklapp behöver du iallafall inte inhandla på åhlens,utan traditionsenligt vill jag på julaftons morgfon läsa en poetiskt givande juldikt i min mobil

2006-12-18 @ 10:50:54
Postat av: Carina

Jag avundas dig som har genomlevt helvetet. Jag har den biten kvar. Kommer stå bland flåsande människor i sista sekunden på lördag... Hurra!

2006-12-18 @ 15:43:05
URL: http://starina.blogg.se
Postat av: Maraja

Ha! Det är liiiite mindre folk i V-ås... :P

2006-12-18 @ 21:37:45
Postat av: TH

Julen kan drå åt helvete, själv drar jag till sol och bad på självaste julafton.

2006-12-19 @ 00:04:18
Postat av: Anonym

Ond god och mänsklig. härligt.

2006-12-22 @ 13:14:56
Postat av: Knäckebyhultshoran

Om jag hade tio miljarder så skulle jag köpa julen för att sedan avskaffa den.

2006-12-22 @ 14:31:02
URL: http://cazcadie.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits