ljusets högtid

Idag är en av Sveriges mysigaste dagar. De mest ivriga Luciafirarna vaknar i ottan och smyger upp för att lussa för sina mer sjusovande vänner. Det tisslas och tasslas i mörka och tysta kök. Brickor dukas med lussebullar och pepparkakor som sedan fnissandes och smygandes ska bäras in till nyväckta och förvånade föräldrar. Runt om i landets skolor klär barnen ut sig till lucior, tärnor, stalledrängar och tomtar för att sjunga och lussa för de lyckliga utvalda, och för att hylla sankt Lucia - helgonet för de horor som ångrat sitt yrkesval.

Jag har i all min kärlek och respekt för Lucia lite svårt att förstå själva kulten. Historien bakom Lucia är ju trots allt inte så speciellt märkvärdig. Lucia var ju bara en helt vanlig heterosexuell tjej som var väldigt bestämd om att hon klarade sig själv och inte ville ha en pojkvän. Är det verkligen så speciellt att vi ettusensjuhundra-år senare måste fira henne och värna om hennes minne som ett helgons?
Jag kan säkert här och nu räkna upp en massa självständiga tjejer som inte är pojkvänspundare som lever och frodas i detta nu och som därför kan sätta punkt för denna ettusensjuhundra års långa epok!
Jag gör en lista:










Slut på listan!


Kommentarer:
Postat av: Osund

Du ä int bitter...

2006-12-13 @ 11:17:41
Postat av: hillevi

haha, de är alltid lika kul!
hoppas tentan går bra idag!

2006-12-13 @ 12:09:23
Postat av: Lucia

hoppas tentan går dåligt idag!
hoppas du kommer brinna som en fackla.
hoppas du blir helgonförklarad nån dag... St Lucidor!

2006-12-13 @ 19:20:10
Postat av: Myrsjö

Ja fyfan vad roligt vi hade det när vi gick på högstadiet och det var lucia! :D

Kommer du ihåg alla som kutade omkring helt dyngraka med papper uppstoppade i tomteluvorna så att dom stod rakt upp?! Och hon.. vad hette hon tanten som gnällde på alla.. Sylvia hette hon väl? Hon var ju också för god!!

Det var tider det!

Ha de!

2006-12-13 @ 22:43:44
Postat av: Carina

Jag är iaf ingen pojkvänspundare, så det så! Vi måste supa oss fulla snart, var länge sen sist.

Postat av: TH

Du glömde fylla listan med det arga och egoistist lesbiska kvinnofolket.

2006-12-14 @ 11:08:09
Postat av: cassel

låt mig få komplettera listan, du glömde följande....




så nu var den kompletterad

2006-12-14 @ 21:18:56
Postat av: Jortan

Ville bara bifoga några namn jag med:









tror det var alla det,ledsen om jag glömt någon.

2006-12-15 @ 17:19:35
Postat av: TH

jortan, du glömde Linda Rosing.

2006-12-15 @ 17:58:52
Postat av: hillevi

om jag flyttade upp de småländska intressena vore de ju inte längre småländska? eller? hörde att de var ett turbulent seminarium med gruppbyten o allt... o att du höll på att återuppleva vår forna gruppkamrat..!! konstigt att inte vara med..!
hur gick tenten i onsdags?

2006-12-15 @ 23:33:14

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits