Folk var galna redan på Lucias tid

En gammal och väl använde klyscha är att påstå att det skulle vara bättre förr i tiden. Och på många sätt kanske det var bättre förr i tiden. Även jag som blott är 27 år gammal minns hur vi brukade ha årstider förr i tiden, innan stadsjeeparna bilde bort dom. Nu är skillnaden mellan vinter och sommar inte så stor längre. Man måste öppna sitt fönster för att avgöra om det gråa duggregnet är 5 grader eller 15 grader varmt innan man bockar av i kalendern.

Jag håller väl med om att statsjeepsegoisterna borde köra upp sina 4 avgasrör i valfria kroppsöppningar, men folk har varit idiotiska i alla tider.
Lucia ( som vi firar idag) fick en manlig beundrare som tyckte att hon hade vackra ögon. Då slet Lucia ut sina ögon som och gav till sin beundrare. Hon hade helt enkelt inte en susning om vad hon skulle ta sig till och vad som är vettigt och genomtänkt beteende (typiskt stadsjeepsförarresonemang).

När den romerska kejsaren Diocletianus* (* ska läsas högt med svenskt uttal) förstod att Lucia var kristen så skulle hon straffas genom att få jobba på bordell. Men när hon skulle fraktas på en oxkärra till hån och spe genom staden, kunde tusen man och flera oxar inte klara av att dra henne. Den rasande ståthållaren lät då samla ved runt hennes fötter och prövade att bränna henne, men åter blev hon räddad av Gud. Därefter hällde han kokande olja över henne, men hon fortsatte att vara oskadad. Då blev ståthållaren mycket vred, och hon dömdes att bli dödad med svärd, och bödlarna stack ett svärd i halsen på henne. Men Lucia levde så länge, att en präst hann att komma och ge henne sakramentet. Då först dog hon.

Folk var brutala mot varandra även då. Det som världen behöver både då som nu är en smula mer tolerans och en smula mindre våld. Jag ska vidga mitt toleranta sinna idag genom att plugga en skitsvår bok medans de flesta andra stockholmare åker runt en och en i sina stadsjeepar och oroat undrar varför det aldrig blir snö till jul.

Kommentarer:
Postat av: Osund

Tack för det här inlägget! Edutainment, som det heter, på högsta nivå.

2007-12-13 @ 10:03:46
Postat av: dhea

Ännu en fullträff! *tack* :)

Postat av: Koz....

Gnäll gnäll gnäll....Erkänn; du vill ha en Jeep Grank Cherokee med en HEMI V8 på 5,7 liter!

2007-12-13 @ 13:39:35
Postat av: Lena

Men vänta här nu. Är du bara 27?! orättvist.

2007-12-13 @ 21:22:19
Postat av: Jortan

Konstigt att det snöade idag. Var det Stadensjeeparnas fel också?

2007-12-13 @ 21:50:15
Postat av: Lucidor

Jag skulle just hoppa ner i badet med min brödrost när jag fick se detta, jag blir alldeles rörd och tårögd:

http://asfaltsdjungelnsindianer.wordpress.com/

2007-12-13 @ 23:05:26

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits