Välj rätt- maximera din lycka!

Varje människa står var dag inför nya eller gamla val här i livet. Ideligen stöter vi på stora eller små vägskäl där vår framtids förutsättningar ska beslutas. Besluten kan vara av livsavgörande karaktär och prägla varje dag i ditt framtida liv. Besluten kan också vara av mindre betydelse men kan ändå vara avgörande för ditt tillfälliga humör. Ibland är det svårt att avgöra vilket beslut man ska ta och varför man ska ta det. Jag tycker att du som vuxen och rationell person bör välja det alternativ och beslut som maximerar din och omvärldens långsiktiga lycka. Så för enkelhetens skull kan man fråga sig själv inför varje beslut vilket alternativ som:
A. maximerar min personliga långsiktiga lycka
B. maximerar omvärldens långsiktiga lycka


Exempel 1:
Marcus från Malmö har just flyttat till Stockholm och funderar på om han ska köpa stadsjeep som ska ta honom mellan hemmet i innerstaden och arbetet som AD i innerstaden.

A. Jo det skulle maximera Marcus lycka då Marcus är ett egoistiskt fittnylle.
B. Nej stadsjeepar mördar världen och maximerar på så sätt inte världens lycka.
Resultat: Nej, Marcus bör INTE köpa stadsjeep, då statsjeepar mördar världen och Marcus trots allt tillhör världen.

Exempel 2:
Kevin från skogås är på kickis bar då han får se sitt ex, Melissa stå och hångla med Ahmed, Kevin står och överväger om han och hans tuffa kompisar ska misshandla Ahmed senare på natten utanför kickis.

A: Det skulle inte maximera Kevins lycka då han är en skrikande snorunge som skulle hamna i häktet redan samma natt.
B: Det skulle inte maximera Ahmeds lycka då misshandel gör ont, det skulle inte maximera Kevins kompisars lycka då de också hamnar i häktet, det skulle inte maximera Melissas lycka då hon måste vänta i ett dygn extra på att skaffa pojkvän.
Resultat: Nej, Kevin bör INTE misshandla Ahmed.

Exempel 3:
Exploatering AB funderar på att ställa in sängar i rummet brevid matsalen där de anställda kan få sova i 30 minuter efter lunchen.

A: Det skulle inte maximera företagets kortsiktiga lycka då de anställda inte skulle knega lika intensivt och pressa upp konsumtionen. Det skulle dock maximera företagets långsiktiga lycka då de anställda blir mer harmoniska.
B: Det skulle maximera omvärldens lycka då de anställda blir lyckligare. ( och lycka sprider sig som klamydia på kos.)
Resultat: Ja, Exploatering AB bör ställa in sängar brevid matsalen.

Nu är du mogen att tänka ut ett eget beslut att ta, lycka till!

Kommentarer:
Postat av: dhea

:)) nu sitter du som en smäck under mina länkar

2008-01-22 @ 16:26:56
Postat av: Jortan

På exempel 1 svarar jag JA.
På exempel 2 Svarar jag NEJ.
och på exempel 3 Svarar NEJ.

SOVA GÖR MAN HEMMA.

2008-01-22 @ 18:33:37
Postat av: Johanna

Tack för kursen, tänk vad många felaktiga val jag gjort fram tills nu, men nu blir det andra bullar, jag kommer alltid att utgå från vad du hade valt! :)

2008-01-23 @ 13:49:44
Postat av: Vera

Haha, strålande!!

2008-01-23 @ 23:54:39
Postat av: TH

Jag lever efter ditt senaste blogginlägg och försöker att maximera världens lycka. Världens lycka maximeras av att jag är lycklig!

2008-01-24 @ 12:13:22
Postat av: Anonym

Bra val av namn.

2008-01-31 @ 12:14:37

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits