mina fördomar härjar i Hylte

Det är sällan i detta liv som jag låter mig imponeras av människor. Jag tycker att den förste är den andre lik och att båda två förmodligen är dumma i huvudet. Men ibland så sticker någon ut ifrån mängden och förgyller dagen för sina medmänniskor.

På vissa skolor i Halland så måste föräldrar bistå med frukt varje dag och lunch en gång i veckan till sina barn i skolan. Detta är ett bedrövligt sätt av kommunen tycker jag då skolan i Sverige ska vara kostnadsfri. ( Nyliberalerna tycker att skolan ska kosta pengar ur envars ficka och ser därför inte detta som orättvist eller problematiskt. *1) Föräldrarna i bygden Hylte protesterar mot denna extra-utgift de tvingas till varje dag och anser att de inte har råd med detta. Och visst håller jag med dem då skolan som sagt ska subventioneras med skattepengar och inget annat.

Kristdemokraten Tom Barkström visar med största övertygelse att han har lösningen på problemet. Han uppmanar föräldrarna i Hylte att sluta köpa cigaretter och läsk. Gensvaret från föräldrarna var snabbt och trendigt kränkt. Min sympati låg hos föräldrarna i fem korta sekunder innan mina fördomar vaknade till liv. För om du och jag skulle forska i vad föräldrarna i Hylte har för sig om dagarna skulle vi förmodligen komma fram  till samma slutsats som mina fördomar gör utan efterforskan. Så vi väljer minsta motståndets väg.


För det första låter Hylte som en ort där Fragglarna i "Sagan om de två tornen" bor. För det andra så har varken du, jag eller någon folkvald någonsin tidigare hört talas om Hylte, än mindre om någon tramsig skolar som ligger där. Om det till äventyrs verkligen finns någon ort som heter Hylte, så befolkas den av snusande kepslirare och deras överviktiga fruar med ryggont som är halv- eller heltids sjukskrivna. För att få Hylteklockan att gå skaffar man barn på tok för tidigt (och på tok för många). Familjens totala inkomst räcker till att laga pappas bil en gång i månaden och mammas omättliga konsumtion av cola-blask och gula Blend. Denna slutsats kom jag fram till, den kom du fram till och den kom även Tom Barkström fram till.

Sensmoralen måste vara att kristdemokrater inte är så verklighetsfrämmande som man kan tro.

Så vad vi har lärt oss av detta är att man inte ska lita blint på sina fördomar...

... Eller var det tvärtom? ...


 *1. nyliberaler är fittnyllen.


Kommentarer:
Postat av: TH

Jag anar en ny insändare till Metro.

2009-02-06 @ 01:09:28
Postat av: Jortan

Undrar när Janne Josefsson ringer angående deltagande i debatt. Er insändare har nått oanade proportioner.

2009-02-06 @ 11:32:04
Postat av: nutte

vad sjukt....

Postat av: Osund

Hahaha mina ögon tåras å de grövsta!

2009-02-06 @ 13:08:09
Postat av: TH

http://www.metro.se/se/article/2009/02/05/16/2644-45/index.xml

2009-02-06 @ 14:39:49
Postat av: TH

Ah, såg nu att Nutte hunnit före mig med länken

2009-02-06 @ 14:40:26
Postat av: Gurra

Allmänintresset dödförklarades sekunderna efter att Alex Schulman delgav den stora massan sin syn på saken.

2009-02-06 @ 15:56:16
Postat av: Lucidor

Det ska påpekas att även detta inlägg skrev med hjälp av Gurra.



Det är fantastiskt att vi lyckades skapa så starka reaktioner att det skrevs en artikel i ämnet. Synd som sagt att Schulman skulle lägga sin fula näsa i blöt.

2009-02-06 @ 16:17:53
Postat av: Tobbe

Jag tyckte Tobbe gav er ett bra svar ;)

2009-02-06 @ 18:10:03
Postat av: Lena

Se på fasen! Välkommen tillbaka. :)

2009-02-07 @ 17:17:37
URL: http://lenajl.blogg.se/
Postat av: TH

Lite off topic:



"Nova och Kevin är exempel på mer nyskapande namn.

– Trenden med nyskapande namn är vanligare bland yngre föräldrar och de med lägre utbildning. För många av dem är det viktigt med nya och unika namn och de är inte rädda för det amerikanska."



http://www.alltombarn.se/namn/kevin-eller-karl-sa-valjer-vi-namn-till-vara-barn-1.21741





Whuuuuut truuuush

2009-02-08 @ 14:18:16

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits